4 ה-"אסים"  וה"ג'וקר"

 

"טיפים", להתמודדות עם מתח, משבר וחרדות

מאת: ד"ר מאיר נעמן

 

דרכי סיוע ראשוניות למצבי מתח/לחץ וחרדה.

 

להלן, 4 האסים ("ה") להתמודדות עם מצבי מתח/לחץ וחרדה, ובעקבותיהם ה"גו'קר" - "הבנייה", לשינוי משמעותי יותר של רגישותנו הבסיסית, למצבים מעין אילו.

............................

4 ה"אסים"  :

 

ה-הכרה

הכרה פשוטה בעובדה שאנו נמצאים במצב של לחץ, מתח או חרדה ולכן אנו מגיבים בתגובות וסימפטומים המורגשים כיוצאי דופן. הם מורגשים אולי כ"חריגים" בשל עוצמתם, אך הם  ביטויים נורמאליים ואפילו חיוניים, של "מערכת ההגנה הפסיכולוגית- נוירולוגית", שלנו.

 

ה-הבעה

הבעה ושיתוף רגשיים, מלאים פתוחים ואותנטיים באשר לתחושותינו ורגשותינו, עשויים להפחית ולהקל מעוצמת הסימפטומים והמתח. השיתוף רלבנטי במיוחד עם האנשים הקרובים לנו. אך יכול להתקיים גם עם אחרים, המוערכים על ידינו כמתעניינים ותומכים אפשריים.

 

ה-הסחה

לעתים חשוב להסיח דעתנו ולהרחיק עצמנו, באופן מודע ומכוון, מגורמים ידועים של מתח, לחץ והצפה רגשית מיותרים. הדבר נכון במיוחד כשאין בהם תועלת. ה"הסחה" יכולה להיות פיזית-מוחשית, ב"מציאות החיצונית" - כמו ספורט, בילוי סולידי, חברה, מוזיקה, תחביבים וכד', או דמיונית-חשיבתית, ב"מציאות הפנימית"- כמו דמיון מודרך של מצבים נעימים, מצבים בהם גברנו על קשיים דומים וכד'.

 

 

 

ה-הרפיה

ניתן להשיג "הרפיה - עצמית" בדרכים רבות. חלקן אישיות ומוכרות לנו מניסיוננו בעבר, חלקן ניתן ללמוד ולתרגל, בעקביות והתמדה, עד להשגת רמת שליטה גבוהה. ( רשת האינטרנט מלאה בהקלטות ודוגמאות ל"הרפיה – עצמית  )

שליטה ותרגול  של "הרפיה עצמית", כמוה כנטילת כדור הרגעה – ללא כדור !

 

=============================

 

להלן, דוגמא,- לטכניקת הרפיה קצרה ומהירה.

 

"הרפיית- סריקה"

 

היא עשויה לעזור ל"מצבים קלים" יחסית ובעיקר לאחר תרגול של מספר פעמים לפחות.

ניתן לתרגל אותה בהמתנה למעלית, או בתוכה, בעמידה ברמזור אדום, או בתור ואפילו תוך כדי פגישת עבודה, עסקים וכד'. אין לתרגלה תוך כדי נהיגה, או כל פעילות חיונית, או מסוכנת אחרת.

הערה: הדברים נכתבו בלשון זכר אך מתייחסים ,כמובן, לשני המינים.

.............................

 

בזמן שאתה נושם 3 נשימות רגילות, שים לב להבדל בין האוויר הקריר יחסית שאתה שואף, לעומת האוויר החם יותר, שאתה נושף החוצה. הייה מודע למתח שבגופך ובשרירים ושחרר אותו.

 

1. כשאתה שואף פנימה, "סרוק" את שרירי הפנים, צוואר, כתפיים וזרועות. כשאתה נושף החוצה, דמיין והרגש כיצד משתחרר כל המתח מהשרירים האלו.

 

2. כשאתה שואף פנימה, "סרוק" את שרירי החזה, ריאות וקיבה. כשאתה נושף החוצה, דמיין והרגש כיצד משתחרר כל המתח מהשרירים האלו.

 

3. כשאתה שואף פנימה, "סרוק" את שרירי המתנים, ירכיים ורגליים. כשאתה נושף החוצה, דמיין והרגש כיצד משתחרר כל המתח מהשרירים האלו.

 

לווה את הנשיפות ושחרור המתח במילת הרפיה פנימית המתאימה לך, עפ"י בחירתך. כמו "הרגע", "שלווה", "הרפיה" וכד'.

..............................

 

 

 

 

ה"ג'וקר" :

 

ה-הבנייה

מהמפורסמות הוא שרגשותינו מושפעים מתפיסתנו את האירועים השונים ולא מהאירועים עצמם. לכן, חשוב מאד לזהות את "דפוסי החשיבה" האוטומטיים והשגויים שלנו, המוליכים להתפתחות הרגשות השליליים והקשים של מתח, חרדה וכד' ולהמיר אותם בדפוסי חשיבה "נכונים" ומציאותיים יותר.

פעילות זו, המוגדרת גם כ"טיפול קוגנטיבי" (חשיבתי) ניתנת ליישום מהיר, אך מחייבת לרוב סיוע ראשוני מקצועי.

 

 

 

לסיום :

"כלל הזהב",המתאים למרבית התחושות הקשות, הינו –

 "לא להתנכר ולא להתמכר". כלומר : לא לחשוש מלתת לעצמנו לחוש את מלוא עומקם של רגשותינו, גם הקשים ביותר. מאידך, יש לשאוף, כמיטב יכולתנו, שלא "להתמכר" להם.

 

אמנם,  "והעיקר.. לא לפחד כלל.." !

אך גם חשוב וחיוני - "להתמודד, ולא לבד !".

חונכנו לנסות ולהתמודד לבד, בכל מצב. אך זאת, רק במידת האפשר. לעיתים ובוודאי שבעת מצוקה שאינה חולפת, זה אנושי וחיוני ביותר, לפנות לקבלת עזרה ותמיכה, מהזולת. ואם המצוקה משמעותית, הכרחי לפנות ולקבל עזרה מקצועית, מוקדם ככל האפשר.

 

 

 

 

 

 
נפתחה הרשמה לסדנאות טיפוליות >היפנוזה+CBT
נפתחה הרשמה ל - "סדנאות טיפוליות, בהיפנוזה ו-CBT"..
ל- " התמודדות עם מתח, ...
[לידיעה המלאה]
ייעוץ טלפוני ראשוני (ללא תשלום) 054-754-9898
[לידיעה המלאה]
 


 לקבלת ייעוץ טלפוני ראשוני (ללא תשלום),
התקשר/י לד"ר נעמן: 054-7549898

כל הזכויות שמורות לד"ר נעמן, אין לעשות שימוש בתכנים ובתמונות ללא אישור